donderdag 6 december 2007

Dream Theater superband!


Vandaag aandacht voor de voor mij beste rockband op het gebied van de progressieve rock. Al jaren verzamel ik cd`s en dvd`s van deze superformatie. Ik heb het over Dream Theater een band uit New York bestaande uit drummer Mike Portnoy, gitarist John Petrucci, bassist John Myung, toetsenist John Rudess en zanger James Labrie. Het zijn fantastische muzikanten die hun instrumenten tot in de perfectie beheersen. Topper is toch voor mij de drummer Mike Portnoy die op veel van hun nummers als een waanzinnige tekeer gaat en de tegendraadse ritmes vliegen je dan ook geregeld om de oren. De nummers van Dream Theater zijn vaak lang met vele instrumentele stukken waarin je de gitaar en keyboardsolo`s je om de oren vliegen. De live optredens duren soms wel drie uur en als ze het in de kop hebben spelen ze ook wel eens hele lp`s van grote rockbands als Metallica of Pink Floyd en dan ook nog eens perfect!
Het uitgebreide oeuvre van deze band kent vele hoogtepunten met voor mij als favoriete albums Scenes from a memory, Train of thought en de DVD Score waarin de band met een heus orkest alle registers open gooit! Ik vind bij deze band de heavy stukken het mooiste maar als gitarist John Petrucci samen met een gospelzangeres het nummer The spirit carries on vertolkt staat het kippevel op je rug,schitterend!!

Geen opmerkingen: