donderdag 27 december 2007

Nieuw op cd


Jaren geleden was ik een liefhebber van het gitaargeweld van een zweedse gitarist genaamd Yngwie Malmsteen ( de demo Rising Force was toen een collectors item) maar later begon hij zich wat teveel te herhalen en haakte ik af als fan. Sinds enkele dagen ben ik in het bezit van de cd Angel of Eden, een groep geformeerd rond de gitarist Roger Staffelbach waar ik nog nooit van gehoord had. Op deze cd krijf ik weer een soort deja vu gevoel naar die oude platen van Malmsteen. Op deze cd tovert meneer Staffelbach de ene na de andere spetterende gitaarsolo uit zijn instrument en gaat hij regelmatig in duel met de toetsenist Ferdy Doernberg.

Wat kun je op deze cd verwachten qua muziek? In het algemeen snelle power metalnummers met uitstekende zang van Carsten Schulz en veel, zeer veel solo`s. Een puntje van kritiek is dat het soms iets teveel op elkaar lijkt maar dat mag de pret niet drukken. Mijn favoriete nummers zijn het supersnelle openingsnummer The End of Never, het met een machtige gitaar-riff opgebouwde Dreamchaser, The Battle of 1386 met een geweldig intro en het instrumentale Return of the Pharao part I.

De cd sluit toepasselijk af met You don` remember, I`ll never forget, juist ja een cover van het oude Yngwie Malmsteen nummer die je op zijn cd The Odyssey kunt vinden. Ik denk dat ik na het luisteren van deze cd eens op zoek ga naar de cd`s van Artension, de eigenlijke band van deze gitarist.

Geen opmerkingen: