zondag 18 oktober 2009

Teutolauf Duitsland.


Nog nooit had ik in het buitenland gelopen en daarom was het een prachtige gelegenheid om met enkele SV Frieslandleden afgelopen zaterdag af te reizen naar het duitse Lengerich. Hier wordt al enkele jaren de Teutolauf georganiseerd. Deze loop heeft een afstand van 29.2 kilometer, dus een mooie voorbereiding voor de marathon van Terschelling. Deze loop is zeer bijzonder want op enkele kilometers na is het continue stijgen en afdalen vanwege het heuvelachtige parcours (gemiddeld 600 meter hoogteverschil), wat ook nog eens grotendeels bestaat uit een ondergrond van stenen, boomstronken en modder.
Om half tien vertrokken we vanaf Leeuwarden , daarna nog lopers oppikken in Heerenveen en Hoogeveen en dan de grens over naar Lengerich. Als touristische trekpleister werd nog even Tecklenburg aangedaan waar je een schitterend uitzicht had over Teutoburger Wald.
In Lengerich aangekomen konden we parkeren bij de plaatselijke voetbalvereniging, waarna we het startnummer en t shirt konden ophalen bij de sporthal die op korte afstand hiervan was.
Op het grasveld voor de sporthal was een gezellige markt met sportkleding, friet en bratwursten kraam en biertap. In de sporthal kon je koffie krijgen en kiezen uit tientallen soorten gebak, heel apart maar ik liet het aan me voorbij gaan, het leek me niet zo goed vlak voor een loop.
Hierna was het omkleden in de keurige accomodatie van de voetbalvereniging, ondanks het wat frisse weer gekozen voor de driekwartbroek, een thermoshirt en een hempie.
Om 13.50 starten we met bijna 1000 deelnemers aan deze afstand en ik loop in het kielzog van clubgenoot Laas Bonnema, die al eens eerder deze loop liep. De eerste 4 kilometer zijn vlak en gaat over een landweggetje, dan gaan we het bos in en volgt een kort klimmetje. Hierna is het weer even vlak en dan volgt een knoepert van een klim die ik hardlopend goed volbreng. Hierna een afdaling die goed te doen is en dan volgt een prachtig stuk bos waar je aan beide kanten de diepte in kan kijken. Dit stuk is ongemerkt vals plat omhoog gelopen want hierna volgt een duizelingwekkende afdaling waarbij je nog eens goed moet uitkijken vanwege de boomstronken.
Dan komen we bij de verzorgingspost in Bad Iburg, met kleuren staat aangegeven wat thee, water, bananen, mueslireepjes of cola is. Ik neem hier voor de eerste keer wat sportgel met water en een stuk banaan. Na dit dorp gaan we stuk door een park gevolgd door een venijnig klimmetje waarna we omhoog moeten via een zeer stijle smalle trap. De lopers voor me wandelen zodat we er niet langs kunnen maar dat vind ik even niet erg. Hierna lopen we over een soort heuvelrug, dwars door het bos en moet je continue opletten vanwege de velen boomstronken. Er lijkt geen eind aan te komen maar het loopt lekker en het tempo is prima.
Hierna komen we even in wat open gebied met een korte klim naar de volgende verzorgingspost in Am Urberg. Hierna is het een paar kilometer kort klimmen en dalen en dan staan we voor een korte maar zeer stijle klim van 14 %, die ik een stukje wandel daar het zeer slecht wegdek is en de kilometers beginnen ook wat te tellen. De spieren in de benen begin je ook wat te voelen van al dat klimmen,dalen en boomstronk ontwijken. Na een verzorgingspost met chocolade en bier gaan we het bos weer in en volgt een lange supersnelle afdaling waar de tenen me in de schoenen pijn doen van het dalen. Je moet goed oppassen om niet voorover te gaan. Het gaat nu toch echt naar de finish maar nog een kilometer vals plat hakt er nog even in na zoveel kilometers. Gelukkig dan het bordje nog 1 kilometer. We persen nog even de laatste krachten eruit en finishen in 2.25.12, een tijd waar ik zeer tevreden over ben.
We krijgen een groot bierglas als aandenken en kunnen nog zoveel gebak, bratwurst en patat eten als dat we willen.
De douches zijn super en lekker warm dus we spoelen de vermoeidheid er gauw af, maar de spieren voelen we wel.
Om 18.00 reizen we weer af naar nederland en om 21.30 ben ik weer thuis om nog even een lekkere warme maaltijd naar binnen te werken.
Deze loop had ik echt niet willen missen,schitterend parcours en een geweldige organisatie!

Geen opmerkingen: