dinsdag 1 juni 2010

Y&T - Facemelter


In 1976 kocht ik de eerste lp van de toen nog onder de naam Yesterday and Today opererende band en was helemaal verkocht door het fantastische gitaargeluid van Dave Meniketti en zijn emotionele zangwerk. Het nummer Beautiful Dreamer bijvoorbeeld blijft voor mij een van de mooiste rocknummers aller tijden. Na hun debuut volgde Struckdown waar Dreams of Egypt een overweldigende indruk op me maakte. De grote klapper werd echter Earthshaker wat met recht een klassieker genoemd mag worden want nummers als Hurricane en de schitterende rockballad I Believe In You zijn onvergetelijk. Hierna verschenen nog prima cd`s als Black Tiger en Mean Streak. Hierna werd het mij allemaal wat te commercieel en dat werd ook de ondergang van deze band. Na een langdurige stilte werden we in 2007 positief opgeschrikt door de geweldige dvd Live One Hot Night. Nu na een stilte van 13 jaar verschijnt er weer een cd van de band genaamd Facemelter. Kan deze band nog vlammen hoorde ik mij van te voren denken. Ja en nee is het antwoord. De magie van vorige platen wordt niet gehaald op deze cd maar het gros van de nummers klinkt bovengemiddeld en dat is positief te noemen. Het openingsnummer On with the Show is een lekker vlot nummer met mooie gitaarsolo en Dave zijn stem klinkt weer als vanouds.

Na het groovende How Longvolgen drie wat mindere nummers waarna I`m coming Home weer als vanouds rockt. If you want Me is een aardige rockballad en het snelle Blind Patriot is voor mij het beste nummer van de cd. De drie afsluitende nummers zijn weer wat gewoontjes maar luisteren wel lekker weg. Nee helemaal uit mijn dak ga ik niet van deze cd maar de afgelopen tijd heb ik hem geregeld beluisterd dus toch een teken dat ik nog steeds gevoelig ben voor deze band.

Live zijn ze nog steeds fantastisch en dat hoop ik 16 Juni a.s. zelf te gaan zien als ze in Zwolle optreden.

Geen opmerkingen: