vrijdag 21 december 2007

Het loopjaar 2007


Zo vlak voor het einde van het jaar blik ik terug op het loopjaar 2007. ik doe dit aan de hand van de Dutch Runners Guide of te wel het trimboekje. Dit jaar liep ik iets meer dan 600 kilometer in wedstrijdverband, dit is minder dan in vorige jaren, maar vanwege mijn werk kan ik maar om het weekend lopen. In het begin van het jaar liep ik in Tzum,Ureterp en Langezwaag de 10 kilometer omdat ik conditioneel nog niet toe was aan de halve marathon. Tussendoor wel even de 10 Engelse Mijl gelopen bij de Kleine Wielenloop. De Merenloop in Grou is een van mijn favoriete lopen,heerlijk door de modder banjeren. In Maart de eerste halve marathon gelopen in Leek in 1.31.10 waar ik toen wel tevreden mee was. De 2e in Ommen, de ACO Touwenloop had ik mij voorgenomen om onder de 1uur30 te lopen maar een te snel begin brak mij op zodat ik finishte in 1.32.12. Toch was dit een opzet naar een betere periode. De Bulleloop in Lekkum ging prima in 1.04.32. De 30 kilometer bij de Bloemketerploop in Franeker ging ook uitstekend ondanks de bekende problemen met de weggehaalde bordjes, ik liep slechts enkele honderden meters meer en bleef op het parcours. De Afsluitdijkmarathon liep ik samen met teamgenoot Jan Lettinga, ik de eerste 32 en hij de laatste12. Een prachtige loop trouwens die van mij wel herhaald mag worden! De bevrijdingsloop had nu ook een afstand van 25 kilometer dus die gelopen met wellicht de optie om de marathon van Leeuwarden te gaan lopen. De Twirreloop in Wytgaard ging uitstekend maar bij de Binningloop liep ik eindelijk dan weer eens onder de 1uur30. Nu ik 48 ben merk ik toch wel dat het steeds moeilijker wordt voor mij om die tijd te lopen maar het blijft altijd een streven ondanks dat het lichaam niet altijd wil of dat te warm weer roet in het eten gooit. In Hoorn bij de halve marathon kostte me dat ook weer enkele minuten ondanks een herstel in de laatste kilometers maar in Oranjewoud was het helemaal niks met een tijd van 1.36.21. De halve marathon van Hoorn liep ik voor de eerste keer, een echte aanrader, een prachtig parcours langs het IJsselmeer en zeer goed georganiseerd.

De Uurloop in Bolsward heb ik al zeer vaak gelopen en doe dit met zeer veel plezier mede door de gezelligheid onder de lopers daar. De Leijenloop in Opeinde ging redelijk in 1.32.52 en met de 10 Engelse Mijlen van Sint Nicolaasga sloot ik mijn lopen voor de zomervakantie af.

Na de zomervakantie ging ik mij voorbereiden op de marathon van Terschelling, daarom rustig begonnen met de halve marathon van Lauwersoog naar Ulrum en Sneek Bolsward Sneek. Onze eigen Visserijdagenloop was erg succesvol want zoveel deelnemers hadden we nog nooit. In het kader van de SV Frieslandcompetitie liep ik hier de 11 kilometer net als later bij de Fytrisloop.

Tussendoor nog de Fish Potato Run gelopen, de 11 van Bolsward, Britsum en de Hurdrindei in Kubaard. Een drama was de loop in Lemmer waar ik mijn slechtste halve marathon ooit heb gelopen, hele stukken moeten wandelen en geen idee waardoor dat kwam. Het weerhield me er niet van goed door tetrainen voor de marathon van Terschelling. De Berenloop voor de 11e keer gelopen en met succes. De eindtijd van 3.23.46 was boven verwachting daar ik beslist niet geheel fit aan de start stond. De Leenster Lus ook voor het eerst gelopen en een tijd van 1.32.00 zo vlak na de marathon was prima. Hierna was het toch te merken dat het lijf bij moest komen van de marathon want de lopen in Franeker en op Ameland verliepen niet optimaal.

De Sinterklaasloop in Bolsward was weer erg gezellig en nu op naar mijn laatste loop van het jaar de halve van Marrum.

Het afgelopen jaar heeft al terugblikkend dieptepunten en hoogtepunten gekent qua presteren maar ja dat ben ik eigenlijk ook wel van mijzelf gewend.

1 opmerking:

calvarieberg zei

Hallo Herman

Ik heb geen I tunes en heb een gratis code gekregen. Daar weet jij vast wel raad mee, prettige feestdagen en groetjes Ton

YW6AHJ6Y4MAT