maandag 24 maart 2008

Zware marathon in Utrecht!

De eerste marathon in het nieuwe jaar zou volgens de berichten onder pittige omstandigheden gelopen gaan worden. Sneeuwbuien en een lage temperatuur zouden het voor de lopers zwaar gaan maken. Vanochtend onder winterse omstandigheden naar Utrecht gereden, we kwamen de nodige sneeuwschuivers en zoutstrooiers tegen. In Utrecht scheen zowaar de zon en voelde het in de stad zowaar een beetje lenteachtig aan. In de Jaarbeurs was het nog vrij rustig en hadden we nog tijd om een bakkie te halen. Wat wel duidelijk was dat het niet bepaald warm daar was, dus maar zolang mogelijk de jas aangehouden. De start was vlak bij de Jaarbeurs en dik 500 lopers stonden aan de start van de marathon. De eerste kilometers was het veel draaien en keren door de binnenstad en had ik het gevoel teveel kleding aan te hebben maar dat zou later wel anders worden. De eerste 5 kilometer gaan in iets meer dan 23 minuten, dus niet slecht. We komen door een oude volksbuurt met veel winkeltjes van Turken en Marokkanen, die ons helaas niet stonden aan te moedigen. Op weg naar de 10 kilometer moest er zowaar licht geklommen worden over een stijle brug en gaan we richting de Meern. Het 10 kilometerpunt wordt in iets meer dan 47 minuten dus nog prima. In de Meern is het gezellig doordat daar wat meer toeschouwers staan, het 15 kilometerpunt wordt gepasseerd in 1uur13 dus tevreden. Na een kilometer of 17 begint mijn rechterbeen op te spelen en dat werkt niet al te positief door op mijn presteren. Ook een sneeuwbui maakt het er niet gemakkelijker op en ik begin snel tijd te verliezen. Bij kilometer 22 zou een bus staan voor uitvallers want ik voel de spier in het bovenbeen steeds stijver en pijnlijker worden. Ik probeer door af en toe te wandelen en te strekken het pijnlijke gevoel er wat uit te krijgen maar dat lukt slecht deels. Zo gaat het moeizaam naar het 30 kilometerpunt en is het voor mij wel duidelijk dat het op deze manier snel naar de 4 uren zal gaan, het zij zo maar leuk is anders. Gelukkig is het in Harmelen erg gezellig en staan er veel toeschouwers die je aanmoedigen. Zo strompel ik voort van kilometer naar kilometer, maar uitlopen zal ik hem. Tussen kilometer 35 en 40 komt er weer een beetje tempo in, maar 4uur halen wordt zelfs onmogelijk. Ik ben blij dat ik toch nog door heb kunnen lopen en finish,niet eens echt moe in 4.03.29. We krijgen een fraaie medaille als beloning voor al die zware inspanningen en na een bak koffie vertrekken we weer naar Friesland onderweg enkele zware sneeuwbuien trotserend.
De uitslagen staan hier

1 opmerking:

calvarieberg zei

Van harte !

groetjes Ton