maandag 3 november 2008

Klassiek beginnersfout!


Vandaag was het dan weer zover, de 12e Berenloop op Terschelling. Ik had me weer ingeschreven voor de hele marathon omdat je dan over het hele eiland komt en kan genieten van bos,duinen en strand. Het is natuurlijk met zo`n lange afstand afwachten op je de laatste kilometers nog kan genieten? Mijn voorbereiding was niet super geweest met zelfs een lange duurloop nog de maandag ervoor! De reis naar Terschelling liep voorspoedig met op de boot een leuk gesprek met twee vlaamse deelnemers. Het was nog erg mistig in de haven maar af en toe kwam de zon er iets door en wind was er nauwelijks. Na de gebruikelijke bak koffie bij de familie Lettinga omkleden en naar de start. Een geweldige sfeer rond de start zoals altijd en vele bekenden getroffen. Ik was van plan behoudend te starten in een tempo van 5 minuten de kilometer maar meegezogen door de menigte gingen de eerste kilometers als in een flits voorbij. De eerste 5 kilometer in 22.30 ging dus eigenlijk veel te snel. Ik liep eigenlijk wel lekker in een grote groep mee en de 10 kilometer ging in 45.46. Na een uur lopen zat ik boven de 13 kilometer per uur en besloot ik het tempo wat te verlagen want ik was er nog lang niet. Zo kwam ik bij de ervaren marathonloper Karst Anema uit Stiens te lopen ( al een teken dat het te hard ging! ) en daar bleef ik bij tot kilometer 28. Hierna kreeg ik in de gaten dat het lichaam al wat begon te protesteren en had ik even een dip. Na kilometer 30 begon het weer wat te lopen maar rond de 35 kilometer liepen de benen helemaal vol en dreigde af en toe kramp. De beste remedie is dan om af en toe een klein stukje te wandelen en zo kon ik wel door maar ja het tempo gaat er helemaal uit en je verliest veel tijd. Het strand was goed te belopen en dan nog die lange Longway op. Als je stuk zit is dit dan een pokke eind! Dan hoor je de speaker en weet je dat je vlak bij de finish bent. De laatste 2 kilometer kom je in de flow en alle mensen aan de kant schreeuwen je naar de finish toe. Ik finish in 3.31.09 een tijd waar ik vooraf voor getekent had. Het lopen zelf was me iets tegen gevallen (wat betreft de laatste 12 kilometer) zeker gezien de 21 kilometertijd van 1uur35 maar ja zoals loopvriend Wim Bakker doeltreffend zei, Herman je hebt al maanden geen halve marathon in die tijd gelopen en nu doe je het in een hele!
Ik was overigens na de finish op de stijve benen na helemaal niet moe en nog fris in het hoofd maar ja toch die klassieke beginnersfout gemaakt! Volgend jaar ben ik er wat mij betreft weer bij want dit is een prachtig loopspektakel.

1 opmerking:

calvarieberg zei

Liep je nou 3.01? Op de uitslagenlijst staat 3.31
Toch een goede tijd lijkt me met al die heuvels en het strand.