dinsdag 23 december 2008

Terugblik loopjaar 2008



Het loopseizoen 2008 zit er bjna op en dus wordt het tijd om even terug te blikken.
In het begin van het jaar was er de eerste Bildtstarrun in Sint Jacobaparochie,een pittige loop vanwege de harde wind en door een zware verkoudheid vond ik 10 kilometer wel genoeg.In Tzum stond er ook weer een stormachtige wind en werd het een zware halve marathon.Als voorbereiding op de marathon van Utrecht liep ik de prachige loop in Schoorl over 30 kilometer en in Maart ook nog de 28 kilometerloop in Diever.
De marathon van Utrecht viel erg tegen wat vooral kwam doordat er vanaf kilometer 18 met een blessure gelopen moest worden.Toch gefinisht maar een tijd van 4.03.29 was zwaar tegenvallend.De ronde van Wymbritseradeel van 30 kilometer had een mooi nieuw parcours en het liep lekker, alleen was de afstand een stuk langer dan aangegeven.
De conditie was gedurende het hele voorjaar maar matig en ik kon voor mijn doen geen opzienbarende tijden lopen.Halve marathons kon ik niet meer onder de 1uur35 krijgen en een 10 ging steeds in 44 minuten.De hele marathon van Hoorn werd een halve en ook die van Monnickendam verliep maar matig in 1.39.13.De Slachtemarathon had een slechte voorbereiding maar desondanks werd die lekker gelopen in 3.37.34.
Na de zomervakantie was de halve van Lauwersoog weer de eerste halve marathon maar door de warmte geen succes.Hierna wat korte afstanden gelopen om de conditie te verbeteren en in Appelscha weer een rustige halve marathon gelopen in 1uur40.
In Lemmer ging het alweer een stuk beter in 1uur34 en Zwaagwesteinde leverde 1uur29 op maar dat was 20.5 kilometer.Toch was er weer wat progressie en was de hele marathon op Terschelling met 3.31.09 voor mij een prima tijd.In Heerenveen en Bolsward kon ik laten zien dat de conditie een stuk beter was geworden met wedstrijden in 15 kilometer per uur wat ik in geen tijden voor elkaar had gekregen.
In Franeker liep ik een prima 23 kilometer in 1uur39 dus weer vlak bij de magische grens van 1uur30.Op Ameland lukte met het nog niet door het zware parcours en de harde wind, afwachten of het in de laatste halve marathon van dit jaar in Marrum nog zal lukken.
Het jaar 2008 was dus geen topjaar op enkele uitzonderingen na maar in 2009 ga ik toch weer op jacht naar die halve marathon tijd onder de 1uur30! Ook staat er in Maart weer een marathon te wachten in Diever en Terschelling wordt ook weer de hele marathon.

Geen opmerkingen: