zaterdag 17 januari 2009

Budgie



Deze rocker wordt dit jaar 50 jaar en afgelopen week stond ik er weer eens bij stil bij het feit hoelang ik al gek ben van deze muziek.Een beetje surfen op internet deed me belanden bij een webpage van de engelse oerrockers Budgie.In de beginjaren 80maakte ik kennis met hun fenomenale plaat Power Supply.Het openings- en titelnummer knalt de boxen uit en kent heerlijke gitaarsolo`s.Hellbender is zo ruig als het maar kan en swingt als de bekende tiet.Heavy Revolution is als de titel het al aan geeft lekker heavy.Gunslinger begint acoustisch maar gaat al snel over op een hogere versnelling en na de break volgt een swingend instrumentaal vervolg.
Het titelnummer swingt weer geweldig en kent weer lekker solo gitaarwerk.Secrets in my head is een van mijn favorieten, gewoon omdat het een lekker ruig nummer is.
Time to remember is een rustiger nummer maar niet minder mooi en we sluiten heerlijk af met Crime against the world een acdc achtige rocker.
Er is ook een versie met 4 extra nummers en wel de snelle rocker Wild Fire,High School Girls,het keiharde Panzer Division Destroy en een typische Budgierocker Lies of Jim.
Ondertussen heb ik alle uitgebrachte Budgie platen verzameld ( de band bestaat sinds 1971!)met geweldige nummers als bijvoorbeeld Breadfan, In for the Kill, Parents,Napoleon Bonaparte, In the Grip of the Tyfitters hand, Zoomclub,I ain`t no Mountain en I turned to Stone.Misschien klinken deze nummers nu wat ouderwets maar het blijven klassiekers!

Geen opmerkingen: