maandag 12 januari 2009

Zeer koude Halve van Egmond!


Afgelopen zondag stond ik sinds jaren weer eens aan de start van de Halve van Egmond.
Het was erg koud in deze Noord-Hollandse badplaats wat vooral te wijten was aan de harde wind.Ik had geen idee waar ik vandaag toe in staat was maar terugblikkend naar Marrum was een tijd van 1uur33 mogelijk.Egmond is niet zomaar een parcours, de eerste drie kilometers zijn niet al te lastig want die gaan door het dorp ( hoewel het massalere deelnemersveld geen al te snelle start mogelijk maakt), maar hierna volgen 7 zware kilometers strand naar Bakkum.Het vervolg is ook pittig met wat klimmetjes door de duinen en twee kilometer voor de finish zit ook nog een klim.
De eerste 3 kilometer gaan in 13 minuten en dan wordt het beuken tegen de wind in en jezelf een goede plek in een groep zien te verschaffen.De eerste 3 kilometer op het strand gaan dan ook eerst moeizaam maar hierna gaat het toch wat beter en loop ik naar een snellere groep voor me toe. Het valt ook nog niet mee om uit de wind te lopen want men loopt vanwege de smalle hardere ondergrond veelal achter elkaar. Het 10 kilometerpunt passeer ik in 44.30, dus goed op schema.Hierna het duinengebied in met een lastige steile afdaling en ook dan moet je weer in een bepaald ritme zien te komen.Het zijn twee dames die me inspireren een voor mij hoog tempo aan te houden en dat gaat me goed af.Het 15 kilometerpunt wordt in 1.06.20 gepasseerd,dus nog goed op schema.De laatste 6 kilometer gaat nog even alles uit de kast om tenslotte te finishen in 1.32.28.Ik ben heel tevreden met deze tijd gezien het zware parcours en de weersomstandigheden. Onderweg heb ik kunnen genieten van de mooie natuur en de hele entourage rondom deze prachtige loop.

Geen opmerkingen: