donderdag 24 november 2011

Theocracy - As The World Bleeds


Als er een cd is waar is halsreikend naar uit heb gekeken dan is het wel As The World Bleeds van de uit Athens Amerika afkomstige powermetalformatie Theocracy! Hun vorige cd Mirror Of Souls was mijn cd van het jaar 2009 en die beluister ik nog regelmatig. Alleskunner en oprichter van de band Matt Smith startte toendertijd dit soloproject maar nu is Theocracy een echte band geworden. Maar goed wat is As The World Bleeds nu eindelijk geworden. Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen, dit is een waar meesterwerk geworden! De band start gelijk overweldigend met het 11 minuten durende I Am wat op vocaal gebied ongelooflijk sterk is en zeer gevarieerd is in tempo en hardheid. Het melodieuze riedeltje in dit nummer zat mij al maanden in de kop door een filmpje op You Tube maar klinkt hier toch weer iets anders. The Master Storyteller is een stuk korter en is een lekker fel nummer met pakkend refrein. Wat gelijk opvalt is het vette gitaargeluid op deze cd. Het derde nummer Nailed is een van mijn favorieten, wat een ongelooflijk vet nummer en dan die hemelse koren op de achtergrond,schitterend! Hide In The Fairytale is weer een wat korter nummer maar weer lekker uptempo, pakkend refrein en flitsend gitaarwerk. The Gift Of Music start wat rustiger met acoustische gitaren en mooi hoog zangwerk van Matt, die in topvorm is op deze cd. Halverwege het nummer krijgen we een mooie tempowisseling met een lekkere vervormde gitaarsolo. 30 Pieces Of Silver is ook weer een favoriet van me op deze cd, een heerlijk op topsnelheid gespeeld nummer. het refrein is ook weer zo catchy als de pest en de vette gitaarriffs denderen je boxen uit! Drown is het minste nummer op deze cd maar nog altijd prima en de gitaarsolo niet te versmaden. Altar Of The Unknown God is weer zo`n pakkend vlot nummer met een  spetterende gitaarsolo. Light Of The World zou het goed doen als cdsingle een lekker kort snel nummer. Het afsluitende titelnummer start met heel rustig pianospel maar dit gaat al snel over in een speedmetal stuk waar de vonken vanaf vliegen. Het nummer dendert als een snelheidstrein je boxen uit en sluit deze supercd overweldigend af. Ja wat moet ik hier nou van zeggen, tot nu toe mijn cd van het jaar!

Geen opmerkingen: