dinsdag 13 december 2011

Krux - He who sleeps amongst the Stars



Dit jaar konden er ondanks een lawinevracht aan rockreleases mij weinig cd`s echt overdonderen. In december verscheen gelukkig de nieuwe Theocracy en nu de voor mij relatief onbekende band Krux met de cd He who sleeps amongst the Stars. Deze zweedse band is het hobbyproject van bassist Leif Edling van Candlemass waar ik ook een groot fan van ben. Het is inmiddels de derde cd van deze band maar de eerste die ik hoor. De band speelt doommetal, een vorm van metal die beinvloed is door Black Sabbath. Het toevoegen van keyboards, bespeeld door Carl Westholm zorgt voor een fraaie aanvulling van de sound van deze band zodat af en toe ook iets van Deep Purple doorklinkt.Verder is het gitaarwerk van Frederik Akeson ( Opeth) geweldig met name de talrijke soli zijn om te smullen.
De cd opent met het vlotte titelnummer waarvan zijn slepende ritme je gelijk bij de kladden pakt en waar de ondersteunende keyboards voor een volle sound zorgen. Zanger Mats Leven mag ook wel genoemd worden, die heeft een uitstekende strot wat precies bij dit soort muziek past. De gitaarsolo op dit nummer is prachtig. The Hades Assembly is een echt doom nummer, zware trage metal maar met een sfeer om van te watertanden. De gitaarlicks zijn echt fantastisch op dit nummer. Ook het derde nummer Emily Payne is van het zelfde laken het pak zo mag ik dit soort metal graag horen! De overige vier nummers zijn van een zelfde hoog niveau met als uitschieter A Place Of Crows wat een heerlijk vet nummer is met een geweldige melodie. Deze cd komt zeker in mijn top tien van dit jaar vanwege de afwijkende stijl en enkele schitterende nummers.

Geen opmerkingen: