zaterdag 23 februari 2008

De klassieker Yes-Relayer


Een klassieker voor mij op het symphonische rockgebied is de plaat Relayer van de engelse band Yes. Deze band is zowiezo een band van wereldnaam en heeft zeer veel goede platen en cd`s afgeleverd. Ten tijde van deze plaat bestond de band uit de leden Jon Anderson (zang), Steve Howe (gitaar), Patrick Moraz (keyboards), Alan White (drums) en Chris Squire (bas).

Er staan slechts drie nummers op deze plaat met als langste nummer het bijna 22 minuten durende Gates of Delirium. Dit nummer gaat over de strijd tussen goed en kwaad en de gitaarpartijen van Howe overheersen in dit nummer. Vooral in het instrumentale tussenstuk lijkt hij voortdurende te duelleren met de synthesizerklanken van Moraz, heftig!

Het laatste gedeelte van dit nummer is een stuk vrediger waar je weer een beetje bij kunt komen en Jon zijn prachtige stem laat floreren.

Soundchaser is met zijn 9 minuten een nogal druk nummer, jazzrock in optima fora en gitarist Howe gaat soms als een maniak te keer op zijn snaren,heerlijk!

To be over is duidelijk een rustpuntje op deze plaat en horen we Howe ook de pedal-steel gitaar bespelen een instrument die je tegenwoordig niet veel meer hoort!

Als je van symphonische rock houdt is dit absoluut een klassieker, maar de beste nummers van Yes zijn te horen op Yes Songs waar ze live een stuk heftiger gespeeld worden. Oud toetsenist Rick Wakeman speelt hierop mee en hij is een geweldige instrumentalist! Luister maar eens naar de Six Wives of Henry the 8th, machtig!

2 opmerkingen:

koolsi zei

Hey Herman,
Je kent mij niet persoonlijk, maar toch een reactie van mij. Heb je verhaaltje gelezen in de trimbode.
Zoals je ziet, ben ik direct naar je web-site-blog gegaan en ziet er leuk uit. Loop ook altijd met (rock)muziek, niet zo alternatief dan jij, maar dat maakt niet uit. Misschien heeft mijn vriend nog wat leuke muziek voor jou, hij heeft tenslotte de hele lijst van Kinkfm en daar zit vast wel wat tussen. Laat maar even weten dan.

Ik hou op hyves ook een Blog bij, over mijn voorbereidingen naar mijn eerste halve marathon in Den Haag (City Pier Cityloop). Moet eerlijk zeggen dat het niet altijd mee valt. Te laat begonnen denk ik. Tevens heb ik een link van jouw Blog op mijn hyves gezet.
Wens je veel succes met rocking and running en tot ziens bij een volgende loop.

Groetjes van een hardlooprockster.
Inge K.

Anoniem zei

Relayer is inderdaad een zeer goede lp (dat was het toen nog). En YesSongs was zeer goed door a) de 3 lp's en b) de prachtige super uitklaphoes.

Vanaf Tormato was het met Yes gebeurd, 3 x niks meer (op 90125 na)