vrijdag 12 november 2010

Berenloop Terschelling 2010


Ik was afgelopen zondag voor de 14e keer deelnemer aan de Berenloop op Terschelling, het loopfestijn van Noord Nederland. Het was voor de 4e keer dat ik de hele marathon zou gaan lopen. In de aanloop naar deze marathon had ik en knieblessure gehad waardoor de voorbereiding moeizaam verlopen was. Gelukkig had ik nog wat duurloopjes van 30 kilometer kunnen lopen en was de test bij de Teutolauf in Duitsland goed verlopen. De verwachting was dat het een zware Berenloop zou worden vanwege de slechte weersvoorspellingen maar dat kwam niet uit want op de zondag was het mooi rustig herfstweer. Om 8.45 op de boot gestapt en de reis naar Terschelling verliep vlot want met goed reisgezelschap van harlinger lopers was de tijd zo om. Op Terschelling was de sfeer weer schitterend met al die lopers en was het wachten op het startschot en de scheepstoeter die ons in gang zou zetten. Ik kon lekker in de korte broek lopen en we hadden de eerste kilometers richting Oosterend licht wind tegen. Elke kilometer ging net onder de 5 minuten en dat was ook de bedoeling want eeen eindtijd van 3uur30 zou mooi zijn. Vanaf de Bosplaat liep het heerlijk op de schelpenpaadjes en de lichte stukjes vals plat over de duinen gingen prima.De halve marathontijd was 1.40.54 dus mooi op schema. Hierna wist ik de nodige lopers in te halen en was ik zomaar in het bos van Formerum. Hierna weer een stuk duingebied naar Midsland alwaar ik af en toe wat worstelde met darmkrampen maar ik kon het tempo gelukkig goed vasthouden. Het 30 kilometerpunt werd gepasseerd en nog steeds liep het goed en kwam het strand bij Midsland aan Zee in zicht. Omhoog kreeg ik weer wat last van de hamstrings maar ik kon gelukkig door lopen waarna we het strand opgingen. Het strand was lekker hard dus kon ik goed door lopen. Hierna volgde weer het voor mij altijd pittige stuk naar en door de Longway met weer dreigende kramp in de hamstrings maar ik hoorde de stem van speaker Jan Kooistra al en dat betekende dat de finish dichtbij was. De laatste 2 kilometer was echt even doorbijten maar ik wist dat ik ruim binnen de beoogde tijd zou binnen komen. Na 3.26.20 passeerde ik de finish bij de Brandaris en werd weer een marathon goed afgesloten. We kregen een fraaie medaille en sporttas dit keer. Na een lekkere douche en bak patat nog even bij de prijsuitreiking geweest en toen weer met de boot terug naar Harlingen. Ik had weer een prachtige marathondag gehad!

Geen opmerkingen: